بازگشت
مقاومت در برابر آتش

 

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته توسط متخصصان اطفاء حریق در اروپا و آمریکا ، موادي كه در ساخت عناصر سازه اي يك ساختمان مانند ديوارها،‌ كف، سقف تيرها و ستون هاي اصلي به كار برده مي شوند مي بايست Fire Resistant  (مقاوم در برابر آتش) باشند. موادي كه در قسمت هاي ديگر ساختمان مانند لوله ها، كانال ها، كابل ها و غيره مورد استفاده قرار مي گيرند مي بايست منطبق با استانداردهاي بين المللي انتشار دود و حريق باشند و از نظر ايمني تمامي جوانب در نظر گرفته شده باشد.

در زمان آتش سوزي مقاوم بودن مواد در برابر آتش از سه ديدگاه با در نظر گرفتن عنصر زماني بررسي مي شود كه به شرح ذيل مي باشد:

 

·         مقاومت و استحکام در برابر آتش “Resistance and Stability R”

·         انتقال و نفوذ آتش و دود “Fire and gas seal E”

·         عایق حرارتی “Thermal insulation I”

این سه مورد که به اختصار REI  خوانده  می شود مشخص کننده مقاوم بودن یک ماده در برابر آتش می باشد. به طور کلی هر ماده ای با REI >15   مقاوم در برابر آتش در نظر گرفته می شود که این عدد كمترين مدت زمان مقاومت  یکی از سه مورد ذکر شده بر حسب دقیقه می باشد. کمترین عدد از بین سه مورد I، E و R، مشخص کننده استانداردREI  است. به عنوان مثال یک ماده با E=60, I=30 وR=60  ، از نظر اين استاندارد 30 دقيقه مقاوم در برابر آتش مي باشد.

شایان ذکر است که به علت ضریب انتقال حرارت بسیار بالای فولاد این عدد برای ورقهای گالوانيزه کمتر از ۳ می باشد که بر خلاف دیدگاه عامه، مقاوم در برابر آتش نمی باشد. همچنین در خصوص استحکام و مقاومت كانال هاي گالوانيزه ذکر این نکته ضروری است که به علت ضریب انبساط طولی و سطحی در هنگام وقوع آتش سوزی و بالا رفتن لحظه به لحظه درجه حرارت، این کانالها از اتصالات خود باز خواهد شد و به علت وزن بالای خود موجب تخریب سقف های کاذب و دیوارهای داخلی می شود که خطر جانی برای افراد به دنبال دارد و همچنین عملیات نجات را با مشکل بیشتری رو برو خواهد کرد.

این در حالی است که کانالهای از پیش عایق شده به علت ضریب انتقال حرارت بسیار پایین (0.02 W/MK) تا 200 درجه سانتی گراد مقاومت دارد و در صورتی که از محل اتصال و ساپورت ها واژگون شود به علت وزن بسیار پایین هیچ گونه آسیبی به سقف کاذب یا دیوار های داخلی نمی رساند و همچنین از این جهت هیچ گونه خطری برای افراد داخل فضا نخواهد داشت و عمليات نجات را با مشكل مواجه نخواهد كرد .

پانل های تولیدی گروه اینسولیشن پارس ، به استناد گواهینامه های معتبر جهانی و گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ایران ، ضد حريق مي باشند و  به هیج وجه آتش را از خود انتقال نمی دهند و فقط در محل تماس با شعله در همان نقطه می سوزد که به محض برداشتن شعله، آتش در همان نقطه پایان می گیرد. کانالهای پیش عایق شده ساخته شده با پانل های تولیدی شرکت اینسولیشن پارس منطبق با استاندارد“BS476 parts 6,7 class 0”  در مورد انتشار حریق و  با استاندارد “Resolution for IMO application”  در رابطه با تولید دود و مسمومیت می باشد.

بطور کلی در هر واقعه آتش سوزی کانال از پيش عايق شده ساخته شده با پانل های تولیدی گروه اینسولیشن پارس ، به میزان کمتر از %1 به حجم آتش و دود محیط تحت اشتعال می افزاید.  این نسبت بسیار کمتر از حاشیه خطائیست که برای تعیین مقدار اقلام شعله ور شونده در داخل فضای بسته میباشد و حتی از استانداردهای مقاومت در مقابل آتش نیز بهتر است.  در نتیجه ، کانالهای PAL  و iPduct دارای سهم قابل توجهی در ایمنی کلی ساختمان ها میباشند.

 

صرفا گواهینامه های بین المللی که از مراجع و آزمایشگاههای رسمی صادر شده اند میتواند اطمینان قابل قبولی را در مورد کیفیت و ارزش یک محصول بدست دهد. در ضمن خدمات این شرکت تضمین کننده ساخت مناسب کانالها در بالاترین استاندارد موجود میباشد.

تهران- خیابان ولیعصر (عج) بالاتر از چهار راه پارک وی- خیابان تیمسار قرنی-ساختمان آریانا (پلاک 11)- طبقه 4 واحد 3
22668264 (21) 98+
22654982 (۲۱) ۹۸+
info@insulationpars.com
كليه حقوق اين سايت متعلق به شركت اینسولیشن پارس مي‌باشد.